جدید ترین عناوین خبری امروز
[custom-login-form btn_close="true" logo_src="https://fastzaban.com/wp-content/uploads/2022/02/logo-fastzaban-com.jpg" btn_register_class="btn_show_registerForm"] کاربر جدید هستم! [/custom-login-form][custom-register-form btn_close='true' logo_src='https://fastzaban.com/wp-content/uploads/2022/02/logo-fastzaban-com.jpg' ]
خانه » مقالات آموزشی » چگونه از همکلاسی های خود در مدرسه پیشی بگیریم؟
  • fastzaban
  • ۲۳ بهمن, ۱۴۰۱
  • ۱۴:۳۵
چگونه از همکلاسی های خود در مدرسه پیشی بگیریم؟

چگونه از همکلاسی های خود در مدرسه پیشی بگیریم؟

کسب موفقیت در دوران مدرسه می‌تواند دری به روی موفقیت‌های بزرگ‌تر در آینده باشد. برای اینکه بتوانید در مدرسه موفق شوید و دانش‌آموز برتر کلاس خود باشید، باید کارهایی را انجام دهید. هیچ موفقیتی بدون تلاش و کوشش به دست نمی‌آید. در نتیجه اگر  می‌خواهید از هم‌کلاسی‌های خود پیشی بگیرید و جز بهترین دانش‌آموزان کلاس خود شوید، پیشنهاد می‌کنیم با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید. در این مقاله قصد داریم راه‌های کسب موفقیت تحصیلی در دوران مدرسه را بررسی کنیم.

چگونه به دانش‌آموز نمونه کلاس تبدیل شویم؟

نمونه بودن صرفاً به درس خواندن نیست. بلکه یک دانش‌آموز برتر از همه جهات باید بهترین خود باشد. در کنار درس و تکلیف باید به اخلاقیات، خلاقیت، اجتماعی بودن، همدلی و یاری رساندن هم توجه شود.

توجه در کلاس

به صحبت‌های معلم خود در کلاس گوش دهید. نکات مهم را یادداشت کنید. اگر فکر می‌کنید در تمرکز کردن مشکل دارید، سعی کنید جلوی کلاس بنشینید و بیشتر در بحث‌ها و گفتگوهای کلاس شرکت کنید. یادداشت‌برداری به افزایش تمرکز و توجه کمک می‌کند. علاوه بر این می‌توانید در زمان مرور دروس به یادداشت‌های خود رجوع کنید و محتوا را بهتر متوجه شوید.

برای درگیر شدن در مباحث کلاس بهتر است از معلم سؤال بپرسید. اگر محتوایی شما را گیج کرده است و نیاز به توضیح بیشتری دارید، از پرسیدن سؤال دریغ نکنید. 

انجام به موقع تکالیف

یک دانش‌آموز خوب تکالیف خود را به خوبی انجام می‌دهد. همیشه تکالیف را در زمان مناسب انجام دهید و برای آنها وقت کافی در نظر بگیرید. برنامه‌ریزی داشته باشید و به آن پایبند بمانید. بی‌برنامگی می‌تواند شما را سردرگم کند. پیشنهاد می‌کنیم تکالیف خود را در محیطی خلوت انجام دهید که هیچ مزاحمتی وجود نداشته باشد. سر و صدا می‌تواند تمرکز شما را به هم بزند.

کمک گرفتن از معلم و هم‌کلاسی‌ها

همه ما گهگاهی به کمک نیاز داریم. برخی از افراد از درخواست کمک احساس شرم می‌کنند؛ اما معلم مطمئناً از پاسخ دادن به سؤالات شما خوشحال می‌شود. علاوه بر این می‌توانید از دوستان و دیگر هم‌کلاسی‌های خود کمک بگیرید.

پیدا کردن بهترین سبک یادگیری و مطالعه

هر دانش‌آموزی به روش خاصی یاد می‌گیرد و مطالعه می‌کند. برخی از افراد در حالت شنیداری بهتر یاد می‌گیرند. برخی دیگر هم بیشتر بصری هستند. سبک یادگیری را خودتان باید پیدا کنید. اگر با گوش دادن فایل‌های صوتی درسی بهتر متوجه مباحث می‌شوید، در گروه یادگیرندگان شنیداری قرار می‌گیرید. 

اگر با نگاه کردن به نمودارها یا تصاویر بهتر می‌توانید مطالب را به خاطر بسپارید و درک کنید، جز یادگیرندگان بصری هستید. سایت‌های آموزشی بسیاری وجود دارند که مطالب درسی را به صورت فایل صوتی و تصاویر و نمودار منتشر می‌کنند. شما می‌توانید از این سایت‌ها برای یادگیری بهتر کمک بگیرید.

یافتن راه‌های جذاب برای یادگیری بهتر

یادگیری فقط در کلاس درس اتفاق نمی‌افتد. اگر می‌خواهید دانش‌آموز برتر کلاس و مدرسه خود شوید، می‌توانید راه‌های مختلفی را برای یادگیری امتحان کنید. به عنوان مثال در زمان مطالعه تاریخ می‌توانید از مستندهای جذاب برای یادگیری بهتر استفاده کنید. کانال‌های یوتیوب، تلگرام، صفحات آموزشی اینستاگرام، تدتاک‌ها و… همگی منابع خوب و جذابی برای یادگیری بهتر هستند. سایت‌هایی همچون فیلیمو مدرسه نیز دارای بخش‌ها و مباحث آموزشی مختلفی هستند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت فیلیمو مدرسه از مقالات و ویدئوهای آموزشی این سایت بهره ببرید و مباحث درسی را به شکلی جذاب و پویا یاد بگیرید. 

دقیقه نودی نباشید

بسیاری از دانش‌آموزان مطالعه دروس را برای شب امتحان می‌گذارند. در حالی که یک دانش‌آموز برتر مطالب آموزش داده شده را انباشته نمی‌کند. کافی است هر روز مطالعه داشته باشید تا نیاز نباشد در شب امتحان درس را سریع بخوانید و میزان استرس خود را افزایش دهید. یادداشت‌برداری کنید. نکات را در زمان مطالعه بنویسید. این گونه کافی است برای امتحان و آزمون‌ها درس را مرور کنید تا همه چیز به خاطرتان بیاید. 

معمولاً معلمان بخش‌های مهم درس را در زمان آموزش دادن بیشتر توضیح می‌دهند و حتی ممکن است تأکید کنند که کدام مطالب بیشتر در امتحانات می‌آیند. با مشخص‌بودن این بخش‌ها می‌توانید عملکرد بهتری در آزمون‌ها داشته باشید. سعی کنید در روز امتحان کمی زودتر بیدار شوید تا بتوانید یادداشت‌های خود را بار دیگر مرور کنید. 

مراقبت از خود

مغز و بدن خود را برای یادگیری آماده کنید. این گونه می‌توانید مطالب درسی را بهتر یاد بگیرید. برای تقویت مغز و بدن می‌توانید کارهای مختلفی انجام دهید. از جمله:

  • ۸ ساعت خواب کافی و مفید
  • رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی، سبزیجات، میوه‌ها، پروتئین‌ها و…
  • نوشیدن مقدار مناسب آب در طول روز (بین 3 تا 4 لیتر)

مهربانی با هم‌کلاسی‌ها

بهترین کلاس و مدرسه بودن فقط به نمره بالا نیست. یک دانش‌آموز خوب حضور مثبتی در کلاس‌ها دارد. با هم‌کلاسی‌های خود مهربان باشید. اگر نیاز به کمک شما دارند، تا جایی که می‌توانید آنان را یاری کنید. اگر مبحثی را به خوبی یاد گرفته‌اید، آن را به هم‌کلاسی‌های خود هم آموزش بدهید. این گونه می‌توانید دروس را بهتر هم تمرین کنید و مفیدتر یاد بگیرید. همیشه مؤدب باشید و به هم‌کلاسی‌ها و دانش‌آموزان مدرسه احترام بگذارید. رفتار دوستانه‌ای با دیگران داشته باشید. 

احترام به معلم

علاوه بر هم‌کلاسی‌ها و دانش‌آموزان مدرسه، باید به معلم و کادر مدرسه نیز احترام بگذارید. یک دانش‌آموز خوب همیشه احترام گذاشتن را در اولویت قرار می‌دهد. در کلاس مزاحمت ایجاد نکنید و در زمان تدریس باعث پرت شدن حواس معلم خود نشوید. یادتان باشد که فرقی ندارد که با چه کسی صحبت می‌کنید، همکلاسی، معلم، مدیر، نظافتچی، مسئول بوفه و…، همه افراد لایق احترام هستند. 

علاوه بر این، از شوخی‌های نا به جا خودداری کنید. وقت شناس باشید و به موقع سر کلاس حاضر شوید. 

مدیریت استرس

مدیریت استرس می‌تواند کلید موفقیت شما در تحصیلات باشد. گاهی یک دانش‌آموز مطالب را به خوبی یاد گرفته است؛ اما به دلیل افکار مزاحم، استرس بیجا، نشخوار فکری، کمال‌گرایی منفی و… از پس آزمون‌ها برنمی‌آید. نمره مهم است؛ اما همه چیز نیست. سلامت روان شما بسیار مهم‌تر از هر چیز دیگری است. برای مدیریت استرس هم کافی است دروس خود را به موقع مطالعه کنید و برای آنها وقت کافی بگذارید. خواب کافی نیز در مدیریت استرس مؤثر است.

اگر در مدیریت استرس دچار مشکل هستید، می‌توانید با مشاور مدرسه صحبت کنید و از او راهکار بخواهید. وقتی تلاش کنید، نتیجه کار را هم می‌گیرید.  علاوه بر این، در سایت فیلیمو مدرسه نیز مقالات مختلفی در مورد مدیریت استرس و پیشرفت تحصیلی وجود دارد که به راحتی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و این حالت خود را مدیریت کنید. تلاش برای کسب نمرات عالی هدف خوبی است؛ اما نباید زندگی شما را از بین ببرد. 

سخن نهایی

 در این مطلب روش‌های موفقیت در مدرسه و پیشی گرفتن از هم‌کلاسی‌ها را آموزش دادیم. پیشنهاد می‌کنیم برای رسیدن به این هدف، خودتان باشید. کارهایی را انجام دهید که شما را خوشحال می‌کند. اگر هدف شما مشخص باشد، بهتر می‌توانید برای تبدیل شدن به دانش‌آموزشی موفق تلاش کنید. نظر شما در این باره چیست؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید. 

لطفا به این مطلب امتیاز دهید
دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --