جدید ترین عناوین خبری امروز
[custom-login-form btn_close="true" logo_src="https://fastzaban.com/wp-content/uploads/2022/02/logo-fastzaban-com.jpg" btn_register_class="btn_show_registerForm"] کاربر جدید هستم! [/custom-login-form][custom-register-form btn_close='true' logo_src='https://fastzaban.com/wp-content/uploads/2022/02/logo-fastzaban-com.jpg' ]
خانه » آزمون IELTS » هرآنچه که درمورد آزمون آیلتس باید بدانید

هرآنچه که درمورد آزمون آیلتس باید بدانید

فست زبان: در این مطلب از مرجع تخصصی آزمون‌های زبان، به معرفی کامل آزمون آیلتس IELTS خواهیم پرداخت. حتما در ادامه با ما همراه باشید.

آیلتس در واقع آزمونی بریتانیایی بوده و از این نظر در برابر تافل، آزمون آمریکایی قرار می‌گیرد. این آزمون توسط دانشگاه کمبریج انگلستان، شورای فرهنگی بریتانیا و مرکز آیلتس استرالیا برگزار می‌شود. نمره بندی این آزمون از ۰ تا ۹ سطح را شامل می‌شود که نمره قبولی برای آزمون وجود ندارد اما به طور معمول نمره ۵، نمرهٔ متوسط و نمره ۶ به بالا، خوب تلقی می‌شود. دانشگاه کمبریج، دانشگاه آکسفورد و دانشگاه هاروارد، نمره آیلتس با حداقل ۷ را می‌پذیرند.

آزمون IELTS چیست؟

آزمون آیلتس (IELTS) یکی از آزمون‌های استاندارد بین‌المللی برای ارزیابی مهارت افراد در زبان انگلیسی است. واژه انگلیسی آیلتس مخفف عبارت International English Language Testing System است. 

این آزمون توانایی برقراری ارتباط در زبان انگلیسی را با توجه به مهارت‌های چهار گانه نگارش (Writing)، شنیداری (Listening)، درک مطلب (Reading) و مکالمه (Speaking) در افرادی که می‌خواهند در کشورهای انگلیسی زبان تحصیل یا کار کنند، محک می‌زند.

 از سال ۱۹۸۹ میلادی، IELTS در سرتاسر جهان به عنوان آزمونی استاندارد و جهانی که توانایی‌های لازم برای برقراری ارتباط در زبان انگلیسی را می‌سنجد، مورد پذیرش قرار گرفته است.

برگزارکنندگان آیلتس به طور مداوم در بخش تحقیقات سرمایه گذاری می کنند تا اطمینان حاصل کنند که آزمون در هر زمان و هر مکانی که برگزار می شود عادلانه است و شرایط برای همه افرادی که با ملیت ها و سوابق و جنسیت و سبک زندگی متفاوت در آن شرکت می کنند، برابر است.

انواع آزمون آیلتس 

آزمون آیلتس به ۲ شکل برگزار می‌شود: آزمون آیلتس آکادمیک (Academic) و آزمون آیلتس عمومی (General Training).

۱. آیلتس آکادمیک (IELTS Academic)

آیلتس آکادمیک توانایی انگلیسی برای کسانی مناسب است که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی یا بالاتر از آن در یکی از دانشگاه‌های خارج از کشور را دارند. یکی از مهم‌ترین شرایط پذیرفته شدن در این دانشگاه‌ها ارائه مدرک IELTS Academic با نمره قبولی حداقل ۷ از مجموع ۴ مهارت آزمون است.

۲. آیلتس عمومی (IELTS General Training)

نوع دیگر آزمون آیلتس، آزمون IELTS General Training است که مباحثی بیشتری نسبت به آزمون آیلتس آکادمیک را در بر می‌گیرد. این آزمون برای افرادی که قصد سفر، تحصیل در مقطع دبیرستان و یا گذراندن دوره‌های کوتاه مدت مناسب است. همچنین مدرک آزمون آیلتس عمومی از جمله مدارکی است که در جریان بررسی پرونده‌های مهاجرت کشورهای استرالیا، نیوزلند، کانادا و … از متقاضیان درخواست می‌شود.

بخش‌های مختلف آزمون IELTS

برای اطلاع شما باید بگوییم که آزمون‌های شنیداری و مکالمه هر دو مدل آیلتس با هم برابر است. اما در قسمت‌های درک مطلب و نگارش سوالات جداگانه و متفاوت از هم دارند. در امتحان جنرال سوالات نوشتاری متنوع و اجتماعی هستند و اغلب از رسانه‌های عمومی یا جراید انگلیسی انتخاب می‌شوند. اما در آزمون آکادمیک، مطالب کاملا اختصاصی و در زمینه‌های دانشگاهی و علمی هستند.

آزمون شنیداری آیلتس – IELTS Listening

لیسنینگ آیلتس ۴ بخش دارد. هر بخش حدود ۱۰ سوال دارد. زمان پاسخگویی به سوالات ۳۰ دقیقه است. داوطلب باید به چهار دسته سوال ۱۰ تایی گوش کند و همزمان و با سرعت بسیار بالا به سوال‌ها پاسخ بدهد. حین پخش مکالمات و متون، هیچ فرصتی برای خواندن سوال ندارید. البته قبل از اینکه هر قسمت از لیسنینگ پخش شود، شما کمی زمان خواهید داشت تا سوال‌های آن قسمت را مرور کنید.

در این بخش، مهارت شنیدن، درک مکالمه‌ها و سخنرانی‌های انگلیسی داوطلب ارزیابی می‌شود. با پایان گرفتن نوار شما ۱۰ دقیقه فرصت دارید تا جواب ها را از دفترچه سوالات به پاسخنامه منتقل نمایید.

دو بخش اول شامل موضوعاتی اجتماعی است و مکالمه بین دو یا چند نفر می‌باشد.

دو بخش دوم شامل موضوعاتی دانشگاهی است. یک مکالمه حداکثر چهار نفره و یک کنفرانس، تشکیل دهنده این بخش‌ها هستند.

پیشنهاد مطلب: دانلود مجموعه Cambridge IELTS جلد ۱ تا ۱۴ با فایل صوتی

 

آزمون درک مطلب آیلتس – IELTS Reading

آزمون درک مطلب آیلتس – IELTS Reading

بخش درک مطلب آزمون آیلتس از ۳ متن تشکیل شده است و در مجموع ۴۰ سوال از این سه متن خواهید داشت. بخش Reading آزمون‌های آکادمیک و جنرال با هم متفاوت است. اما این تفاوت در تعداد متون یا تعداد سوال‌ها نیست، بلکه در نوع و موضوع متن‌ها و نوع و سختی سوال‌هاست.
  • زمان پاسخگویی به سوالات: ۶۰ دقیقه برای ۴۰ سؤال است.
  • دفترچه‌ سوالات: حاوی متونی که جمعاً ۲۰۰۰ تا ۲۷۰۰ کلمه دارند به داوطلب داده می‌شود.
  • بر خلاف بخش Listening، زمان اضافه‌ای جهت انتقال جواب‌ها از دفترچه سوالات به پاسخنامه به شما داده نمی‌شود.
  • متون بکار رفته در دفترچه سوالات از مجلات، جزوات، کتابها و روزنامه‌ها انتخاب شده‌اند و مخاطب آنها خواننده غیر متخصص است.
  • بخش اول در مورد امور روزمره اجتماعی است.
  • بخش دوم در مورد جزوات آموزشی و احتیاجات رفاهی است.
  • بخش سوم شامل یک متن بلند با موضوعی عمومی است.

آزمون نگارش آیلتس – IELTS Writing

آزمون نگارش آیلتس – IELTS Writing

در writing آیلتس شما باید در ۶۰ دقیقه دو متن کامل بنویسید. این متون در آیلتس Task 1 و Task 2 نامگذاری شده‌اند. برای Task 1 شما ۲۰ دقیقه فرصت دارید تا حداقل ۱۵۰ کلمه بنویسید و برای Task 2 شما باید در ۴۰ دقیقه حداقل ۲۵۰ کلمه بنویسید. به پاسخ‌هایی که کمتر از این‌ میزان کلمه داشته‌ باشند نمره کامل داده نخواهد شد.

این دو Task برای آزمون‌های آیلتس آکادمیک و جنرال متفاوت است.

در آیلتس آکادمیک در موضوع اول به داوطلب یک جدول یا نمودار داده شده و از او خواسته خواهد شد تا اطلاعات نمایش داده شده در جدول را با جملات خود توضیح دهد. موضوع دوم در قالب یک سوال از داوطلب می‌خواهد تا نظر یا عقیده موافق یا مخالف خود را نسبت به یک مسئله بیان کند.

در آزمون IELTS General در موضوع اول از داوطلب خواسته خواهد شد تا نامه‌ای به مخاطبی فرضی نوشته و در نامه‌اش مسئله‌ای را توضیح داده یا مشکلی را شرح دهد. موضوع دوم در قالب یک سوال از داوطلب خواهد خواست تا عقیده موافق یا مخالف خود را نسبت به یک مسئله بیان کند.

یکی از مهمترین راهکارها برای کسب نمره بالا در بخش نوشتاری آزمون آیلتس و کلا هر آزمون زبان انگلیسی (gre) مطالعه زیاد متون علمی و غیر علمی در حوزه‌های گوناگون و افزایش دایره واژگان و آشنایی با ساختارهای پیچیده جملات است که در درک شما در شیوه پرداخت به موضوع و ارائه تحلیل تاثیر گذار است.

 

آزمون مکالمه آیلتس – IELTS Speaking

ویدیو در حال بارگزاری است...

بخش مکالمه در آیلتس آکادمیک و جنرال مشابه است. نکته مهم در مورد آزمون speaking این است که شما یک تا هفت روز قبل یا روز آزمون کتبی آیلتس خودتان باید در این آزمون آیلتس شرکت کنید. Speaking آیلتس بین ۱۱ تا ۱۴ دقیقه طول می‌کشد و از سه قسمت تشکیل شده است. در طول این زمان داوطلب به سوالات مطرح شده از سوی مصاحبه‌گر پاسخ خواهد داد، این مصاحبه ضبط می‌شود.
  • در بخش اول مصاحبه، داوطلب به‌ سوالات عمومی و شخصی در مورد محل‌ زندگی‌، وضعیت خانوادگی، شغلی و همین طور علایقش پاسخ خواهد داد.
  • در بخش دوم به داوطلب موضوعی که بر روی یک کارت نوشته شده‌است، داده می‌شود و از وی خواسته خواهد شد تا به مدت دو دقیقه در مورد آن موضوع صحبت کرده و نظر و عقیده خود را اظهار کند.
  • در بخش سوم داوطلب به بحثی چهار تا پنج ‌دقیقه‌ای با مصاحبه‌گر وارد خواهد شد که محور آن به ‌نوعی به موضوع مورد بحث در کارت مربوط است.

مراکز معتبر برگزاری آیلتس در ایران کدامند؟

آزمون آیلتس در ۱۱۰۰ موسسه در جهان با تعداد زیادی آزمون در هر سال و در تاریخ یکسانی برگزار می‌شود و عاری از تعصبات فرهنگی است. در ایران نیز سازمان سنجش تنها مرجع صادرکننده مجوز فعالیت جهت بر
گزاری آزمون‌های بین‌‌المللی است و اسامی مراکز مجاز برگزاری آیلتس در ایران را معرفی کرده است. (مراکز مجاز به برگزاری آزمون آیلتس در ایران) نکته قابل توجه اینکه این مراکز محدود به شهر تهران نبوده و داوطلبان می‌توانند در شهر محل زندگی خود یا نزدیک‌ترین شهر برای شرکت در آزمون ثبت‌نام کنند.

 

نحوه شرکت در آزمون آیلتس در ایران چگونه است؟

داوطلب برای ثبت‌نام و شرکت در هر یک از آزمون‌های آیلتس می‌تواند به وب‌سایت رسمی آزمون‌ مراجعه و پس از مشاهده جدول زمانی و شهرهای محل برگزاری، تاریخ مورد نظر را انتخاب و سپس با ایجاد حساب کاربری برای شرکت در آزمون ثبت‌نام کند. البته مراجع دیگری از جمله سازمان سنجش آموزش کشور و برخی از موسسه‌‌های زبان خصوصی نیز اقدام به برگزاری آزمون‌‌های آیلتس می‌کنند. نکته قابل توجه اینکه قبل از مراجعه و ثبت‌نام در موسسه‌‌های خصوصی باید از اعتبار آنها اطمینان حاصل شود.

نکاتی مهم در مورد آزمون آیلتس که خوب است بدانید

نکاتی مهم در مورد آزمون آیلتس که خوب است بدانید

به این موضوع توجه داشته باشید که کارنامه آیلتس تنها ۲ سال اعتبار دارد و می‌بایست فرآیند تحصیل خود را ظرف ۲ سال پس از دریافت کارنامه به سرانجام رسانده تا مجبور به پرداخت هزینه‌های سنگین شرکت در آزمون نشوید.

شرکت در آزمون‌های آزمایشی (IELTS MOCK) در هر سنتری در تهران و مراکز استان‌ها، تنها تضمین کننده شناخت شما برای نقاط قوت و ضعف است و هیچ تضمینی به اخذ نمره مشابه در جلسه رسمی آزمون نخواهد داشت.

عدم تسلط به گرامر زبان انگلیسی، در هر ۴ مهارت آزمون، شما را با مشکل رو به رو خواهد کرد.

حتی الامکان سعی کنید هر هفته برای تقویت بخش نوشتاری ۱ و ۲ آزمون آیلتس، ۲ مقاله نوشته و آن را به اساتید زبان داده تا تصحیح کرد و نقاط قوت و ضعف را به شما یادآوری کند.

اصل مهم برای آمادگی در آزمون آیلتس، تداوم یادگیری و ممارست و داشتن برنامه ای مدون و عزم جدی برای گرفتن نمره مورد نظر و تلاش برای آزمون مجدد در صورت عدم کسب نمره دلخواه است.

دوه آمادگی آزمون آیلتس با لیز – زیرنویس فارسی

 

لینک‌های مفید

  • سازمان سنجش آموزش کشور (آزمون‌‌های بین‌الملل): www.sanjesh.org
    وب‌سایت ای‌تی‌اس: www.ets.org
    وب‌سایت آیلتس: www.ielts.org

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

منبع: فست زبان

دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

رونمایی از پلتفرم جدید فروشگاه فست زبانمشاهده سایت