جدید ترین عناوین خبری امروز
[custom-login-form btn_close="true" logo_src="https://fastzaban.com/wp-content/uploads/2022/02/logo-fastzaban-com.jpg" btn_register_class="btn_show_registerForm"] کاربر جدید هستم! [/custom-login-form][custom-register-form btn_close='true' logo_src='https://fastzaban.com/wp-content/uploads/2022/02/logo-fastzaban-com.jpg' ]
خانه » آزمون MSRT » آزمون MSRT یا mche چیست + معرفی منابع قبولی
آزمون MSRT یا mche چیست - فست زبان

آزمون زبان MSRT در واقع همان آزمون MCHE (قدیمی) است که توسط وزارت علوم برگزار می شود. در این مقاله هر آنچه که درمورد آزمون MSRT لازم است بدانید را برای شما توضیح خواهیم داد.

آزمون MSRT یا mche چیست + معرفی منابع قبولی

فست زبان: در این مطلب از وبسایت تخصصی آزمون MSRT، به بررسی کامل این آزمون خواهیم پرداخت و با بخش های مختلف آن آشنا خواهیم شد. همچنین در مورد منابع آزمون msrt صحبت خواهیم کرد و در انتهای مقاله نکاتی در رابطه با نحوه شرکت در آزمون را برای شما آورده‌ایم.

معرفی آزمون mche یا MSRT

اگر می خواهید بصورت کلی با آزمون mche آشنا شوید پیشنهاد می کنیم ویدیوی زیر را مشاهده کنید.

ویدیو در حال بارگزاری است...

 

دانشجویان دکتری وزارت علوم ملزم به ارائه نمره قبولی در آزمون زبان هستند. این آزمون که MSRT نام دارد تقریبا هر ۳۵ روز یکبار و در طول سال تقریبا ۱۰ بار برگزار می شود و نتایج آن معمولا ۳ تا ۴ روز بعد، از طریق پورتال آزمون اعلام می‌ گردد. مدرک این آزمون تنها در داخل کشور و برای مدت 2 سال اعتبار دارد. همچنین مدرک msrt مورد تایید تمامی دانشگاه های کشور از جمله دانشگاه آزاد نیز می باشد.

نکته: در چند سال اخیر بدلیل بیماری کرونا این برنامه بهم ریخته است و فقط چند نوبت آزمون برگزار شده است. 

آزمون mche چیست

شاید خیلی از شما این آزمون را بنام mche بشناسید. درواقع mche اسم قدیمی آزمون MSRT است و اکنون دیگر همه آن را به همین می شناسند.

ساختار آزمون MSRT

این آزمون شامل مهارت‌ های شنیداری (Listening Comprehension)، گرامر یا دستور زبان (Structure and Written Expression)، درک مطلب (Reading Comprehension) زبان انگلیسی می‌ باشد و هدف از برگزاری این آزمون، سنجش میزان دانش زبان انگلیسی دانشجویان مقطع دکتری است.

سطح امتحان MSRT در حد آزمون تافل (انگلیسی پیشرفته: Advanced) است. این آزمون شامل ۱۰۰ سؤال بوده و شرط قبولی در آزمون کسب حداقل نیمی از کل نمره آزمون است. همچنین این آزمون هر پنج هفته یکبار توسط وزارت علوم و تقریبا در سراسر کشور برگزار می‌ گردد.

نمره قبولی آزمون msrt چند است؟

همانند سایر آزمون‌های زبان دکتری که در کشور برگزار می‌شود، شما با جواب دادن به حداقل 50 درصد سوالات می‌توانید قبول شوید. بعبارت دیگر نمره قبولی آزمون msrt، نمره 50 از 100 است. البته برخی دانشگاه‌ها نمره بالاتری را بعنوان نمره مجاز قبول می‌کنند. پس حتما از دانشگاه محل تحصیل خود این مورد را سوال کنید.  

بهترین کتاب برای آزمون msrt – منابع اصلی را بخوانیم یا نه

بخش‌ های آزمون mche

سوالات آزمون شامل: مبحث شنیداری یا Listening، ساختار یا گرامر زبان انگلیسی و درک مطلب یا ریدینگ است. آزمون دارای ۱۰۰ نمره (بدون نمرۀ منفی) است و مدت زمان پاسخگویی به سؤالات آن 110 دقیقه است. در ادامه با این سه بخش بیشتر آشنا خواهیم شد.

بخش شنیداری (Listening)

تعداد کل سؤالات این بخش ۳۰ سؤال و شامل مکالماتی با لهجۀ آمریکائی بین افراد است و بعد از هر مکالمه و مکثی کوتاه چند سؤال در ارتباط با آن مکالمه پرسیده می‌ شود. مدت زمان پاسخگویی به این سؤالات ۱۵ دقیقه است.

نکته: در پاسخ به سؤالات مکالمات، بیشتر به گفته‌ های فرد دوم توجه کنید.

ما برای کمک به پاسخ دادن به سوالات بخش شنیداری msrt جزوه‌ای به زبان فارسی برای شما آماده کردیم که می توانید از طریق لینک زیر دانلود کنید.
کتابچه مهارت شنیداری (Listening) آزمون های زبان دکتری

بخش گرامر یا دستور زبان mche

این بخش شامل ۳۰ پرسش است. بخش ساختار شامل دو دسته سؤال است که در دستۀ اول (۱۵ سؤال) بایستی به سؤالاتی پاسخ دهید که در آنها بخشی از یک جمله خالی بوده و با گزینه مناسب باید آن را تکمیل کنید؛ در دسته دوم، یعنی سؤالات تشخیص خطا (۱۵ سؤال)، با سؤالاتی مواجه خواهید شد که در آنها جمله دارای اشتباه بوده و شما بایستی گزینۀ نادرست را شناسایی کرده و آن را به‌ عنوان پاسخ انتخاب کنید. مدت زمان پاسخگویی به این سؤالات ۲۰ دقیقه است. سؤالات گرامر MSRT اکثرا از مباحث کتاب تافل لانگمن است.

پیشنهاد فست زبان: کتاب فست گرامر در یک نگاه

کتاب Fast Grammar یا گرامر جامع آزمون های زبان شامل تشریح کامل مباحث گرامر یا ساختار کتاب تافل لانگمن است و شاید به جرات بتوان گفت این کتاب حتی خیلی کامل‌تر و بهینه تر از تافل لانگمن است. زیرا کتاب فست گرامر کاملا به زبان فارسی تالیف شده است و اشراف کامل مولف آن به مباحث مورد سوال گرامر برای آزمون های زبان دکتری در ایران از جمله آزمون msrt، آن را به کامل‌ترین و بروزترین منبع گرامر این آزمون تبدیل کرده است.

از ویژگی‌های دیگر فست گرامر دارا بودن سوالات واقعی آزمون msrt و پاسخ های مگاتشریحی آن است و به شما کمک می کند تا در کنار یادگیری مباحث، با نحوه کاربرد آنها و دیدن نمونه تستی آن آشنا شوید. 

توجه مهم: شما با مطالعه این کتاب به هیچ منبع دیگری برای بخش گرامر نیاز ندارید.

برای مطالعه آنلاین بخشی از کتاب بر روی عکس زیر کلیک کنید. (برای مشاهده صحیح کتاب لطفا نرم افزار دانلود منجر IDM خود را غیر فعال کنید)

خرید بسته کامل آزمون MSRT با ارسال رایگان پستی به سراسر کشور

 

بخش درک مطلب (و واژگان)

این بخش شامل ۴۰ پرسش است و معمولاً شامل ۴ متن آکادمیک و دانشگاهی است که شما باید به سؤالات هر متن پاسخ دهید. مدت زمان پاسخگویی به این سؤالات ۴۰ دقیقه است. سؤالات بخش درک مطلب اغلب از مباحث بخش ریدینگ کتاب تافل لانگمن است.

پیشنهاد فست زبان: کتاب فست ریدینگ در یک نگاه

کتاب درک مطلب آزمون‌های زبان یا Fast Reading نخستین کتاب تخصصی برای پاسخگویی به سوالات درک مطلب یا ریدینگ آزمون‌های مختلف در ایران است. این کتاب شامل مهارت‌های منحصربفرد پاسخگویی به سوالات درک مطلب است که از کتاب‌هایی چون تافل لانگمن و تافل ریدینگ فلش برگرفته شده است. مباحث کتاب بسیار کم حجم و هستند و با یادگیری این مباحث در هنگام دیدن سوالات بسیار شگفت‌زده خواهید شد.

همچنین کتاب فست ریدینگ دارای نمونه متن‌های واقعی آزمون‌های زبان ادوار گذشته است که با استفاده از مهارت‌های کتاب پاسخ داده شده‌اند و همچنین به فارسی روان نیز ترجمه شده‌اند.

برای مطالعه آنلاین بخشی از کتاب بر روی عکس زیر کلیک کنید. (برای مشاهده صحیح کتاب لطفا نرم افزار دانلود منجر IDM خود را غیر فعال کنید)


در قسمت سوالات ریدینگ آزمون چند سوال لغت نیز معمولا وجود دارد. سؤالات واژگان نیز عمدتا از کتاب‌ های 504 و Essential Words for the TOEFL می‌ باشد.

پیشنهاد فست زبان: کتاب واژگان جامع آزمون های زبان در یک نگاه

کتاب واژگان جامع آزمون های زبان، کامل‌ترین منبع واژگان برای msrt است. این کتاب شامل تمامی لغات مهم کتاب‌های 504 واژه، لغات ضروری تافل، ۱۱۰۰ واژه بارونز، است. قطع این کتاب رقعی است و می توانید براحتی در همه جا از آن استفاده کنید. از مزیت‌های مهم این کتاب، دارا بودن لغات مهم و ضروری آزمون‌های زبان با تلفظ، مترادفهای مهم و مثال با ترجمه فارسی است و با استفاده از روش یادگیری لایتنر می‌توانید براحتی لغات را به حافظه بلند مدت خود بسپارید. 

ثبت نام

ثبت نام در آزمون MSRT بصورت اینترنتی و از طریق سامانه برگزاری این آزمون به نشانی PORTAL.SAORG.IR انجام می‌ گیرد. هزینه ثبت نام در آزمون نیز 125 هزار تومان می باشد که باید بصورت اینترنتی پرداخت کنید.

نکاتی مهم برای شرکت در آزمون MSRT

دفعات برگزاری آزمون زبان MSRT: 

آزمون در سال ۱۰ بار برگزار می شود و شرکت در آزمون محدودیت ندارد و در صورت عدم قبولی در یک دوره می توان در دوره های بعدی نیز ثبت نام کرد ولی داوطلبانی که نمرات آنها بالاتر از ۷۵ باشد تا یکسال نمی توانند در آزمون شرکت نمایند چون ظرفیت آزمون فوق برای مراکز دانشگاهی و آموزشی بوده و آخرین حد نصاب مراکز فوق نمره ۷۰ است.

شماره رهگیری: 

شماره رهگیری کارنامه شماره ۱۵ رقمی است که در قسمت پایین کارنامه درج شده است.

دریافت کارنامه آزمون: 

توجه داشته باشید که جهت دریافت کارنامه، نیاز به مراجعه حضوری نیست و داوطلبان می توانند بعد از دریافت کارنامه از داخل پروفایل خود، قسمت دریافت کارنامه، آن را به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ارائه نمایند.

کارت آزمون ام اس آر تی: 

کارت را باید از داخل پروفایل خود در قسمت دریافت کارت، پرینت بگیرید. زمان دریافت سه روز مانده به آزمون است. یعنی از روز سه شنبه هفته ای که آزمون برگزار می شود، ساعت ۷ صبح تا ۷صبح روز برگزاری آزمون فرصت دارید. زمان ورود داوطلبان به جلسه آزمون از ساعت ۸:۱۵ دقیقه تا ۹ صبح است و ساعت شروع آزمون نیز ۹:۱۵ دقیقه خواهد بود.

انصراف از آزمون ام اس آر تی: 

امکان انصراف از آزمون و باز پرداخت هزینه ثبت نام وجود ندارد.

نتایج آزمون ام اس آر تی: 

نتایج یک هفته بعد از برگزاری آزمون اعلام و بعد از اعلام نتایج داوطلبان می توانند کارنامه را از پروفایلشان قسمت دریافت کارنامه مشاهد و چاپ نمایند.

نمره منفی: 

آزمون نمره منفی ندارد. اما اگر به یک سوال، بیش از ۱ پاسخ داده شود، هیچ نمره‌ای به آن سوال تعلق نخواهد گرفت.

هزینه ثبت‌نام آزمون زبان msrt: 

این هزینه هر سال متفاوت است و فعلا به ازای هر بار شرکت در آزمون، ۶۰ هزار تومان از داوطلب دریافت می شود که به صورت آنلاین نیز قابل پرداخت خواهد بود.

وسایل مجاز آزمون ام اس آر تی: 

اصل کارت ملی -کارت ورود به آزمون -دو عدد مداد مشکی نرم-خودکار- پاک کن و تراش ضمنا آوردن هر گونه لوازم صوتی – تلفن همراه -کیف جزوه و کتاب ممنوع است.

زمان برگزاری آزمون 

ساعت ورود از ساعت ۸:۱۵ دقیقه تا ۹ صبح (بعد از ساعت فوق دربهای ورودی بسته خواهد شد و به هیچ عنوان داوطلبی نمی تواند وارد محل برگزاری آزمون شود). شروع آزمون ساعت ۹:۱۵ دقیقه است. توجه کنید که اگر در تقویم آزمون زمان برگزاری آزمون عصر اعلام شود، ساعت برگزاری آزمون ساعت ۱۵:۱۵ دقیقه و زمان ورود به محل آزمون از ساعت ۱۴:۱۵ دقیقه تا ۱۵ عصر خواهد بود.

رمز عبور: 

اگر رمز عبور را فراموش کردید، در صفحه اصلی کد کاربری را وارد نموده و بر روی آیکون بازیابی رمز عبور کلیک نمائید. بعد از وارد کردن کد امنیتی رمز جدید از طریق ایمیل و تلفن همراه که در پرو فایلتان ثبت نموده اید برای شما ارسال می شود.

اطمینان از قطعیت ثبت نام:

داوطلب محترم روال ثبت نام در آزمون بدین صورت است که شما در مرحله اول آزمون را رزرو و بعد از آن سامانه ۱۲ ساعت به شما مهلت می دهد که هزینه آزمون را بصورت الکترونیکی پرداخت نمائید و شما بعد از کلیک بر روی ایکون پرداخت که بعد از رزرو نشان داده می شود شماره ۱۶ رقمی کارت – رمز دوم – کد cvv2 – تاریخ اعتبار کارت را وارد نموده و بعد از آن جدولی برای شما نشان داده می شود که در آن شماره پیگیری-شماره سفارش- شماره پذیرنده -نام پذیرنده و تائید پرداخت درج شده است.

در این مرحله هزینه از حساب شما کسر می گردد ولی هنوز ثبت نام نشده اید با کلیک بر روی تائید پرداخت درخواست شما به سامانه بانک ملی ارسال می شود که اگر با موفقیت بود سامانه به شما پیغام ثبت نام شما با موفقیت انجام شد و همچنین کد پی گیری ثبت نام شما را نشان می دهد که کد فوق و تاریخ آزمون در پروفایلتان در آیکون ثبت نام آزمونهای انجام شده درج می شود در صورت خطای بانکی هزینه به حساب شما برمی گردد و دوباره باید مراحل پرداخت را انجام دهید لطفا دقت نمائید که تمامی مراحل انجام شود.

جریمه تخلف در آزمون: 

داوطلبانی که با فرستادن فرد دیگری بجای خود و جعل مدارک هویتی سعی در گمراه نمودن مجریان آزمون نمایند و در آن شرکت کنند و تخلف آنان (حتی پس از برگزاری آزمون و دریافت مدرک ) اثبات گردد، برابر مقررات برگزاری آزمون ها، به حراست و کمیته انضباطی دانشگاه محل تحصیل معرفی و مدارک مربوط به آنها باطل و از شرکت در آزمون‌ به مدت ۲ تا ۱۰ سال محروم خواهند شد.

با توجه به اینکه جعل هرگونه اسناد دولتی و استفاده از سند مجعول و شرکت کردن به جای داوطلب اصلی، برابر قانون مجازات اسلامی (تعزیرات مصوب ۱۳۷۵) جرم تلقی می یشود و مجازات کیفری به همراه خواهد داشت، این گروه از متخلفان برای صدور احکام قضائی به مراجع قضائی معرفی میگردند.

تغییر تاریخ آزمون:

جهت تغییر تاریخ آزمون می توانید تا ۱۵ روز قبل از روز برگزاری آزمون در پروفایل خود قسمت ارسال و دریافت پیام مراجعه نموده و درخواست تغییر تاریخ را ارسال نمائید. ضمنا امکان به تاخیر انداختن آزمون فقط به آزمون بعدی امکان پذیر است . تغییر تاریخ فقط تا ۱۵ روز قبل از آزمون انجام می شود، بعد از مهلت تعیین شده به هیچ عنوان تغییراتی انجام نمی شود.

محدودیت ثبت نام: 

ثبت نام در این آزمون به دلیل محدودیت ظرفیت، بلافاصله بعد از باز شدن سامانه تکمیل می‌شود. در واقع برخی شهرها نظیر استان کردستان هیچ داوطلبی برای ثبت نام در آزمون وجود ندارد اما این تقاضا در برخی شهرهای بزرگ دیگر نظیر استان تهران چندین برابر ظرفیت اعلام شده است.

ظرفیت پذیرش: 

ظرفیت پذیرش در استان تهران ۱۰۰۰ نفر تعیین شده است که تقاضای شرکت در این آزمون چندین برابر ظرفیت اعلام شده است.

تعداد داوطلبان: 

در کل کشور ۵ تا ۶ هزار نفر داوطلب برای شرکت در آزمون وجود دارد. در واقع این آزمون در سال، ۱0 دوره در ۱۷ استان کشور برگزار می‌شود.

جامع ترین منابع آزمون زبان MSRT

برای آشنایی با برترین منابع آزمون MSRT پیشنهاد می کنیم حتما سری به لینک های زیر بزنید. خیلی از دواطلبان متاسفانه بدلیل عدم آشنایی با منابع مناسب آزمون بعد از چند بار شرکت در آزمون و عدم اخذ نتیجه مناسب دلسرد می شوند. اما ما با اطمینان به شما داوطلبان این آزمون توصیه می کنیم با مطالعه منابع زیر نیازی به خواندن هیچ منبع دیگری از جمله کتب انگلیسی زبان ندارید.

تمامی این منابع براساس کتب منبع آزمون تالیف شده اند و دارای سوالات آزمون MSRT ادوار گذشته با پاسخ فوق تشریحی و تحلیلی می باشند. در زیر شما می توانید یک فصل از هرکدام از منابع را بصورت کاملا رایگان دانلود و مطالعه نمایید.

زمان برگزاری آزمون MSRT 1403

داوطلبان شرکت در آزمون ام اس آر تی می بایست برای ثبت نام و اطلاع از تقویم برگزاری این آزمون نسبت به ثبت نام در سامانه سجاد اقدام نمایند، سپس آزمون مورد نظر را انتخاب کرده و هزینه ثبت نام را بپردازند.

برای مشاهده برنامه برگزاری آزمون msrt 1403 کلیک کنید.

لطفا اگر سوالی در رابطه این آزمون دارید حتما در قسمت نظرات پایین مطلب مطرح کنید.

5/5 - (4 امتیاز)
دیدگاه ها 11

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

دیدگاه 11

    1. سلام خدمت شما
      برای معادل سازی بهتر است از دانشگاه محل تحصیل تان سوال کنید زیرا متفاوت است.

  1. سلام ببخشید مدت اعتبار آزمون های زبان دو ساله است یعنی چه ؟ ممنون میشم بیشتر توضیح دهید. هم چنین اینکه بعد از پایان اعتبار یعنی دیگر قابل تمدید نیست و دیگر استفاده ای نمیشود؟ اگه قابل تمدید است به چه صورت تمدید میشود؟ باتشکر

    1. سلام خدمت شما
      یعنی اینکه اعتبار مدرک قبولی این آزمون ۲ سال است و درصورت انقضا مجدد باید در آزمون شرکت کنید و قبول شوید.

  2. سلام
    ببخشید این آزمون مورد تأیید بریتیش کانسیل (British Council) هم هست؟ و به غیر از ایران در کشور دیگه ای هم مورد تأیید هست؟

    1. سلام خدمت شما
      مدرک این آزمون برای ادامه تحصیل در خارج از کشور نیز مورد پذیرش است اما اینکه این موسسه آن را بپذیرد یا نه بهتر است از مرکز آزمون زبان وزارت علوم سوال کنید.
      موفق باشید

  3. سلام. این آزمون مثل آیلتس و تافل، دو ساله هستش ؟ اگر بله کدوم ازمون مدت زمانی نداره و برای دکتری هم قابل قبوله؟

    1. سلام
      همه آزمون های زبان دکتری مدت زمان ۲ ساله دارند
      موفق باشید