جدید ترین عناوین خبری امروز
[custom-login-form btn_close="true" logo_src="https://fastzaban.com/wp-content/uploads/2022/02/logo-fastzaban-com.jpg" btn_register_class="btn_show_registerForm"] کاربر جدید هستم! [/custom-login-form][custom-register-form btn_close='true' logo_src='https://fastzaban.com/wp-content/uploads/2022/02/logo-fastzaban-com.jpg' ]
خانه » آزمون TOEFL » راهنمای جامع آزمون تافل کتبی
  • fastzaban
  • ۶ اسفند, ۱۳۹۸
  • ۰۹:۱۰
همه چیز در مورد آزمون تافل کتبی

راهنمای جامع آزمون تافل کتبی

فست زبان: شاید شما هم دوست دارید بیشتر در مورد آزمون تافل کتبی بدانید و شاید از گوشه و کنار هم مطالبی را مطالعه کردید، اما ما در این مطلب قصد داریم هرچی که درمورد آزمون تافل کتبی نیاز هست بدانید را برای شما بیان کنیم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

اصلا آزمون تافل چیه که خیلی ها بدنبال مدرکش هستند؟

تافل (TOEFL)، که تلفظ صحیح‌تر آن تِوفل هست، مخفف عبارت Test of English as a Foreign language است، یک آزمون جامع و استاندارد زبان انگلیسی است که برای ورود به بیش از 4400 کالج و دانشگاه در ایالات متحده و کانادا، و دیگر بخش های جهان، مورد نیاز می باشد و متقاضیان می توانند از آن در جهت اهداف خود نظیر مهاجرت شغلی و یا تحصیلی استفاده کنند.

همچنین افراد مهاجر در کشورهای خارجی که دارای مشاغل حرفه‌ای هستند نیز برای ادامه فعالیت های حرفه‌ای شان در آمریکا و کانادا مرتبا به یک رتبه تافل نیاز دارند.

نمره آزمون تافل تقریبا در بیش از ۹ هزار دانشگاه در سطح جهان اعتبار داشته و همین ویژگی تافل را به یکی از معتبرترین آزمونها بدل کرده است.

تافل کتبی و کامپیوتری چیست؟

تافل کتبی و کامپیوتری از سال 1968 تا 1998، آزمون تافل تنها بصورت کتبی برگزار می‌ شد و شرکت کنندگان پاسخ‌هایشان را روی یک برگه با مداد علامت می‌زدند. در سال 1998 ETC که آزمون تافل را طراحی می‌کند و Sylvan Learning Systems که برگزاری نسخۀ کامپیوتری تافل را بر عهده دارد، برای اولین بار این آزمون را به‌صورت کامپیوتری عرضه کردند. علاوه بر این دو نسخه کتبی و کامپیوتری، یک آزمون جدیدتر نیز وجود دارد که تفاوتهای زیادی با دو نسخه دیگر دارد (آزمون تافل iBT یا اینترنتی)؛ از آن جمله می‌توان به اضافه شدن بخش «Speaking» اشاره کرد.

آزمون تافل مبتنی بر کاغذ (PAPER BASED) مانند دیگر آزمون ها به روش سنتی است و دارای 4 بخش است و رنج نمره آن بین 310 تا 677 است . معمولا برای پذیرش در دانشگاه هایی که مدرک تافل لازم دارند، متقاضی باید حداقل نمره 550 کسب کرده باشد.

آزمون کتبی تافل (PBT) یک آزمون زمان‌بندی شده است که از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

  • بخش شنیداری ۵۰ پرسش: با مدت زمان ۳۵ دقیقه
  • بخش ساختار و نگارش ۴۰ پرسش: با مدت زمان ۲۵ دقیقه
  • درک مطلب ۵۰ پرسش: با مدت زمان ۵۵ دقیقه

در ادامه توضیحات مربوط به هر بخش را برای شما آورده‌ایم.

بخش شنیداری

بخش Listening همان بخش شنیداری آزمون تافل است که توانایی شما را در درک مکالمه‌های انگلیسی آمریکایی مورد سنجش قرار می‌دهد و زمانی معادل ۶۰ تا ۹۰ دقیقه از امتحان را شامل می­‌شود. در این زمان شما شنونده‌­ ۶ تا ۹ فایل صوتی خواهید بود و با توجه به شنیده­ های خود پاسخگوی ۳۴ تا ۵۱ سوال هستید.

این بخش خود به سه قسمت تقسیم می‌شود:

قسمت اول این بخش (Part A) شامل مکالمه‌های کوتاهی است که بین دو نفر صورت می‌گیرد و پس از پایان هر مکالمه پرسشی مبنی بر اینکه چه چیزی بین این دو نفر رد و بدل شده و یا پرسشی در مورد زمان یا مکان این مکالمه، مطرح می‌شود.

در قسمت دوم (Part B) مکالمه‌های گسترده‌تری بین دو یا چند نفر انجام می‌شود.

قسمت سوم (Part C) نیز دربرگیرنده سخنرانی‌هایی است که بیشتر پیرامون موضوعات دانشگاهی و آکادمیک است.

بخش ساختار و نگارش

این بخش دو دسته از سؤالات را در بر می‌گیرد و هر دو دسته برای سنجش توانایی شما در تشخیص گرامر و ساختار صحیح در یک متن طراحی شده‌اند. در دسته اول سؤالات (ساختار یا Structure) شما باید ساختار صحیح و ترتیب لغات را تشخیص دهید. این دسته از سؤالات از یک جمله با یک یا چند جای خالی تشکیل شده است و شما باید گزینه‌ای را که به بهترین نحو جمله را تکمیل می‌کند، انتخاب کنید.

بخش نوشتاری (نگارش) شامل سوال نمی باشد و فرد باید درباره موضوعی که گفته شده متنی بنویسد. رنج نمره این قسمت بین 0 تا 6 است. البته نمره این قسمت در نمره کل آزمون تاثیری ندارد و بیشتر دانشگاه ها برای این قسمت سقفی تعیین نمی کنند. مقتاضی در این بخش باید 300 کلمه را به کار ببرد و معمولا 30 دقیقه فرصت در اختیار وی قرار می گیرد.

یادداشت برداری در این روش غیر مجاز است. آزمون تافل کتبی ( کاغذی ) به صورت چند جوابی است و نمره منفی ندارد.

نکته­‌ موثر دیگر در کسب نمره­‌ی حداکثری در بخش رایتینگ امتحان تافل این موضوع است که مهارت تایپ انگلیسی به شما کمک شایانی خواهد کرد، زیرا تفاوت اصلی بخش رایتینگ تافل با بخش رایتینگ آیلتس در نوع جواب‌دهی شماست،

درک مطلب

مهارت کافی در درک متون انگلیسی و نیز دایرۀ لغات خوب، کلید موفقیت در همه بخش‌های تافل محسوب می‌شود، اما در این بخش این مهارت‌ها بطور خاص مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. این بخش از آزمون تافل معمولاً شامل پنج متن در زمینه‌های علمی و دانشگاهی است و به دنبال هر متن ۱۰ پرسش مطرح می‌شود. همۀ اطلاعاتی که برای پاسخ به پرسش‌ها نیاز دارید در داخل متن‌ها گنجانده شده و شما نیاز به پیش‌زمینۀ علمی خاصی ندارید.

در این بخش شما به عنوان شرکت ­‌کننده در این آزمون بین ۶۰ تا ۸۰ دقیقه فرصت خواهید داشت که در این زمان باید پس از مطالعه سه یا چهار متن به سوالاتی پاسخ دهید، تعداد این سوالات از ۳۶ تا ۵۴ سوال متغیر است و بسته به محتوای متن­‌ها کم یا زیاد می­‌شود.

پیشنهاد مطلب: برترین منابع برای کسب نتیجه در آزمون TOEFL IBT

اعتبار آزمون تافل

اعتبار آزمون تافل به‌صورت رسمی دو سال است، به این معنی که تا دو سال پس از صدور نمره می­‌توان آن را به مرکز مورد نظر ارائه داده و از مزایای آن بهره‌مند شد، اما در صورت گذشتن این مدت باید مجددا در آزمون شرکت کرده و نمره‌ی جدیدی را کسب نمایید.

از نکات قابل توجه، استاندارد زمان برای شرکت مجدد در آزمون است. در صورتی که شما تصمیم به حضور مجدد در آزمون گرفته باشید پس از دوازده روز این امر برایتان مقدور خواهد بود، اما پیشنهاد می‌شود در این تصمیم عجله نکنید و پیش از حضور مجدد در آزمون حتما نقاط ضعف خود را تقویت کنید تا علاوه بر زمان، هزینه مالی این امتحان را مجدد از دست ندهید.

نمره دهی در آزمون تافل

آزمون تافل هم مانند آزمون آیلتس نمره‌ قبولی یا رد ندارد و شما با توجه به دانش خود نمره‌ای را میان ۰ تا ۱۲۰ کسب خواهید کرد، که این نمره با توجه به برنامه و هدف شما از شرکت در آزمون دارای ارزش می‌­شود.

در اینفوگرافیک زیر اطلاعات کامل در مورد سیستم نمره دهی آزمون را مشاهده می کنید:

نمره دهی در آزمون تافل
نمره دهی در آزمون تافل

نحوه نمره دهی آزمون تافل کتبی (کاغذی) 

در آزمون تافل ( TOEFL) ابتدا نمره هر قسمت از امتحان محاسبه می شود سپس نمره هر قسمت با دیگری جمع شده و حاصل در عدد 10 ضرب می شود، در انتها عدد حاصل را بر 3 تقسیم می کنند. عدد به دست آمده نمره متقاضی از امتحان می باشد.

 

مشاهده ویدیوهای آموزشی رایگان برای آزمون تافل در فست زبان ویدیو

منابع: کانون، gosafir

لطفا به این مطلب امتیاز دهید
دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --