جدید ترین عناوین خبری امروز
[custom-login-form btn_close="true" logo_src="https://fastzaban.com/wp-content/uploads/2022/02/logo-fastzaban-com.jpg" btn_register_class="btn_show_registerForm"] کاربر جدید هستم! [/custom-login-form][custom-register-form btn_close='true' logo_src='https://fastzaban.com/wp-content/uploads/2022/02/logo-fastzaban-com.jpg' ]
خانه » آزمون MHLE » معرفی کامل آزمون MHLE وزارت بهداشت
  • fastzaban
  • ۲۰ آبان, ۱۴۰۰
  • ۰۸:۰۹
معرفی کامل آزمون MHLE وزارت بهداشت

معرفی کامل آزمون MHLE وزارت بهداشت

فست زبان: در این مطلب از وبسایت تخصصی آزمون MHLE (آزمون زبان دکتری وزارت بهداشت)، به معرفی کامل این آزمون، چارچوب سوالات، ثبت نام و معرفی منابع انگلیسی و فارسی این آزمون خواهیم پرداخت. حتما با ما همراه باشید.

آزمون MHLE چیست؟

کلمه MHLE، مخفف عبارت Ministry Health Language Examination است؛ آزمون زبان دانشجویان مقطع دکتری کلیه رشته‌های دانشگاه های وزارت بهداشت که برای سنجش سطح زبان آنها برگزار می شود. یعنی اگر قصد شرکت در مقطع دکترای تخصصی پزشکی را دارید، بایستی خود را برای شرکت در این آزمون و کسب حداقل نمره اعلامی آماده کنید.

مدرک کسب شده در این آزمون که ۲ سال اعتبار دارد، معمولا در هنگام مصاحبه دکترا و یا پیش از برگزاری آزمون جامع دکترا، توسط کلیه دانشگاه های علوم پزشکی قابل پذیرش بوده و اعتبار دارد. این آزمون بسیار به آزمون زبان وزارت علوم یعنی MSRT شباهت دارد و سطح آن مشابه آزمون های تافل کاغذی است.

سوالات آزمون MHLE در چه زمینه ای است؟

اگر قصد شرکت در آزمون تخصصی زبان وزارت بهداشت را دارید، باید بدانید که این آزمون شامل ۱۰۰ سوال ۴ گزینه ای از مباحث مختلف زبان انگلیسی مانند گرامر، مهارت شنیداری یا لیسنینگ، درک متن و واژگان است. در ادامه بخش های مختلف آزمون زبان mhle را به شما معرفی خواهیم کرد.

توجه: این آزمون نمره منفی ندارد، بنابراین سوالی را بی جواب نگذارید.

قسمت Listening یا شنیداری: ۳۰ سوال

بخش اول دفترچه سوالات آزمون MHLE مربوط به مهارت شنیداری زبان انگلیسی است. در این قسمت، بایستی به مکالمه هایی با لهجه آمریکایی که بین یک یا چند نفر در موضوعات مختلف اتفاق می افتد گوش دهید و سپس به سوالات ۴ گزینه ای مطرح شده پاسخ و گزینه صحیح را انتخاب کنید.

یک قسمت از مکالمه ها بصورت تک سوالی هستند، یعنی یک مکالمه کوتاه، مکث و یک سوال، اما قسمت دیگر از این بخش بصورت یک مکالمه نسبتا طولانی بین دو نفر می باشد و پس از پایان آن داوطلب باید به چندین سوال مربوط به این مکالمه پاسخ دهد.

نکته: در پاسخ به سؤالات مکالمات، بیشتر به گفته‌ های فرد دوم توجه کنید. همچنین برای کسب نمره خوب در این قسمت، باید ۲ کار انجام دهید. یکی تقویت زبان انگلیسی خود و دیگری تقویت مهارت Listening و انتقال مطلب از ذهن به کاغذ و انتخاب گزینه درست که نیازمند مهارت تست زنی و مطالعه و تمرین بسیار است.

آموزش رایگان تقویت مهارت شنیداری در زبان ویدیو

 

قسمت Grammar یا ساختار زبان انگلیسی: ۲۰ سوال

این بخش از آزمون MHLE شامل ۲۰ سوال می باشد. داوطلبان در این بخش باید به سوالات ساختاری و چند گزینه‌ای پاسخ دهند. این بخش شامل دو دسته سوال است، یک دسته از سوالات بصورت جای خالی می باشد که داوطلب باید گزینه مناسب را انتخاب نماید و در دسته دوم، جملاتی نوشته شده است که در هر جمله زیر 4 کلمه خط کشیده شده و یکی از آنها اشتباه است، و داوطلب باید مورد اشتباه را انتخاب نماید.

قسمت Reading comprehension یا درک مطلب: ۳۰ سوال

این قسمت نیازمند تمرکز و دایره واژگان خوب در عرصه های پزشکی و غیر پزشکی است. ۴ متن آکادمیک مطرح می شود که شما بایستی با توجه به متن ارایه شده، به سوالات پاسخ دهید. موضوع متن ها معمولا در زمینه پزشکی است.

قسمت Vocabulary یا واژگان: ۲۰ سوال

برای موفقیت در این قسمت، دایره واژگان خود را با مطالعه زیاد و مطالعه متون در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، محیط زیست، اقتصادی و هنری و پزشکی افزایش دهید. البته مترادف شناسی در حوزه پزشکی برای کسب نمره حداکثری در این بخش، اهمیت دارد.

ثبت نام در آزمون زبان MHLE

این آزمون در سال حدودا ۶ بار برگزار می شود و برای شرکت در آن نیز بایستی به سامانه برگزاری آزمون وزارت بهداشت به نشانی www.sanjeshp.ir مراجعه نمایید. 

زمان اعلام نتایج آزمون زبان MHLE

نتایج آزمون در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت اعلام می شود. با مراجعه به ایندکس این سایت، در جریان زمان اعلام نتایج آزمون قرار خواهید گرفت. سپس می توانید به پروفایل خود مراجعه و نسبت به نمره کسب شده، اطلاع حاصل کنید. معمولا حداکثر تا ۱ هفته پس از برگزاری آزمون،‌ نتایج بر روی پرتال اعلام می شود. اگر به قسمت آزمون زبان MHLE مراجعه کنید، اطلاعات بیشتری را دریافت خواهید کرد. در قسمت SHOW EXAM RESULT می توانید نتایج را مشاهده کنید.

برای اینکه دانشگاه ها متوجه شوند که نمره اعلامی شما در آزمون MHLE صحیح است، می توانند به بخش CHECK CERTIFICATION VALIDITY رجوع کرده و با طی مراحلی که ذکر شد از اعتبار کارنامه داوطلبان مطلع شوند.

برنامه برگزاری آزمون MHLE در سال 1401

برنامه برگزاری آزمون MHLE در سال 1401

طبق اعلام سامانه آزمون MHLE وزارت بهداشت در سال 1401 قرار است این آزمون در 6 نوبت اردیبهشت، تیر، شهریور، آبان، دی و بهمن برگزار شود. 

منابع آزمون MHLE

همانطور که در بالا گفتیم سطح آزمون MHLE مشابه آزمون های تافل کاغذی در ایران است. بنابراین منابع این آزمون نیز، منابع آزمون های تافل کاغذی است. منابع اعلام شده از طرف سامانه آزمون MHLE عبارتند از:

  1. Longman Preparation for the TOEFL (The Paper – based)
  2. Barron’s Essential Words for TOEFL
  3. ۱۱۰۰ Words You Need to Know
  4. ۵۰۴ Essential Words
  5. TOEFL Reading Flash (۲۰۰۱)
  6. TOEFL Preparation KIT
  7. Barron’s Barron’s- How- To- Prepare- For The TOEFL- 11th Edition
  8. TOEFL Grammar Flash
  9. TOEFL Word Flash
  10. Preparation For The Paper Tests- By Debora Philips

دانلود منابع معرفی شده

اما نکته‌ای که وجود دارد مطالعه منابع زبان اصلی به هرکسی توصیه نمی شود زیرا برای خواندن این کتابها به دانش زبان انگلیسی متوسط یا intermediate نیازمند هستید و همچنین این منابع به هیچ عنوان کامل نیستند. در ادامه منابعی را به شما معرفی خواهیم کرد که فقط با یکبار مطالعه کامل آنها می توانید بهترین نتیجه را در آزمون کسب کنید.

منابع پیشنهادی فست زبان برای کسب بهترین نتیجه در آزمون زبان MHLE

در ادامه این مطلب منابعی را به شما معرفی خواهیم کرد که خیلی از داوطلبان با مطالعه آنها توانسته‌اند نتیجه مناسب را از این آزمون کسب کنند. همچنین اگر قصد شرکت در کنکور دکتری را دارید پیشنهاد می کنیم مطلب بهترین منابع زبان کنکور دکتری وزارت بهداشت را مطالعه کنید.

منبع مناسب برای قسمت واژگان آزمون MHLE

کتاب مرجع واژگان آزمون های زبان، Fast Vocab MA-Ph.D استاد مهرداد زنگیه‌وندی، کامل‌ترین منبع واژگان برای آزمون های زبان دکتری است. این کتاب شامل بیش از 2200 واژه بسیار کاربردی و مهم از ده ها منبع مختلف آموزش واژگان است. از مزیت‌ های مهم این کتاب، دارا بودن لغات مهم و ضروری آزمون‌ های زبان است و با استفاده از روش یادگیری لایتنر می‌ توانید براحتی لغات را به حافظه بلندمدت خود بسپارید.

با مطالعه این کتاب دایره واژگان شما بحدی تقویت می شود که نیازمند هیچ منبع دیگری برای یادگیری لغت نیستید.

برای دانلود نمونه pdf کتاب واژگان جامع آزمون های زبان کلیک کنید.

کتاب مناسب برای بخش گرامر

کتاب Fast Grammar استاد مهرداد زنگیه‌ وندی شامل تشریح کامل مباحث گرامر یا ساختار زبان انگلیسی بر اساس منابعی چون کتاب تافل لانگمن است و شاید به جرات بتوان گفت این کتاب حتی خیلی کاملتر و بهینه تر از تافل لانگمن است. زیرا کتاب فست گرامر کاملا به زبان فارسی تالیف شده است و اشراف کامل مولف آن به مباحث مورد سوال گرامر برای آزمون های زبان دکتری در ایران از جمله آزمون MHLE، آن را به کامل‌ ترین و بروزترین منبع گرامر این آزمون تبدیل کرده است.

از ویژگی‌ های دیگر فست گرامر دارا بودن سوالات واقعی آزمون های زبان دکتری و پاسخ های مگاتشریحی آن است و به شما کمک می کند تا در کنار یادگیری مباحث، با نحوه کاربرد آنها و دیدن نمونه تستی آن آشنا شوید.

برای مطالعه آنلاین بخشی از کتاب بر روی عکس زیر کلیک کنید. (برای مشاهده صحیح کتاب لطفا نرم افزار دانلود منجر IDM خود را غیر فعال کنید)

 

 

کتاب مناسب برای بخش درک مطلب

کتاب درک مطلب آزمون‌های زبان یا Fast Reading استاد مهرداد زنگیه وندی نخستین کتاب تخصصی برای پاسخگویی به سوالات درک مطلب یا ریدینگ آزمون‌ های زبان در ایران است. این کتاب شامل مهارت‌ های منحصربفرد پاسخگویی به سوالات درک مطلب است که از کتاب‌ هایی چون تافل لانگمن و تافل ریدینگ فلش گرفته شده است.

مباحث کتاب بسیار کم حجم و جامع هستند و شاید با یادگیری این مباحث در هنگام دیدن سوالات بسیار شگفت‌زده شوید.

همچنین کتاب فست ریدینگ دارای نمونه متن‌ های واقعی از آزمون‌ های زبان ادوار گذشته است که با استفاده از مهارت‌ های کتاب پاسخ داده شده‌اند و همچنین به فارسی روان نیز ترجمه شده‌اند.

برای مطالعه آنلاین بخشی از کتاب بر روی عکس زیر کلیک کنید. (برای مشاهده صحیح کتاب لطفا نرم افزار دانلود منجر IDM خود را غیر فعال کنید)

برای خرید بسته کامل آزمون MHLE وزارت بهداشت با ارسال رایگان + کدهدیه 100 هزار تومانی کلیک کنید.

 

 

منابع مورد استفاده برای نگارش این مطلب: روزیاتو, ساعد نیوز

4.5/5 - (8 امتیاز)
دیدگاه ها 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

دیدگاه 3

  1. سلام. ببخشید من کارشناسی ارشد شیمی هستم میخوام دکتری بهداشت محیط بخونم میتونم mhle شرکت کنم

  2. سلام
    آیا ازمون mhle فقط برای وزارت بهداشت هست و دانشجویان دانشگاه های دیگه نمیتونند شرکت کنند؟

    1. سلام خدمت شما
      مدرک این آزمون فقط برای دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه های وزارت بهداشت قابل قبول است.